"Ceramika stanowi obszerny i ciekawy rozdział twórczości Picassa. Oczywiście Picasso nie stosował skomplikowanych technik kamionkowych czy metod wypalania; prawdą jest, że - jak wspomina Sabartés - małżonkowie Ramié, u których Picasso pracował, twierdzili, iż metody stosowane przez wielkiego artystę są tak nieprawidłowe, że uczeń pracujący metodą Picassa nie znalazłby zatrudnienia. Jednak Picasso nie zajmował się ceramiką, aby osiągnąć wprawę i biegłość techniczną w tym zawodzie, lecz traktował ją jako jeszcze jeden nowy środek wyrazu. Jeżeli mamy oceniać wartość plastyczną tych nowych form usuwając na plan dalszy aspekt techniczny i warsztatowy ceramiki, trzeba przyznać, iż w tych setkach Picassowskich wyrobów ceramicznych, o najróżniejszych formach i wymiarach, zawiera się cała sugestywna i różnorodna pomysłowość, jego ogromna zdolność asymilacji, nieograniczone środki i możliwości plastyczne.
Kiedy Picasso zetknął się z tą techniką, musiał znać bogatą tradycję ceramiki. Zafascynowany tajemniczą materią wypalonej gliny, podatnej na dotyk, odkrył, że ceramika łączy w sobie pewne aspekty malarstwa i rzeźby, zaczął się więc nią interesować. Ceramika łącząca w sobie malarstwo i rzeźbę, dodatkowo miała pożądane przez malarza cechy użytkowe. Picasso chciał, aby jego sztuka uczestniczyła w życiu także w sensie najzwyklejszym. Z zapałem tworzył garnki, dzbanki, kompotierki, talarze - kiedyś tematy jego martwych natur.
Na początku przeszedł przez etap wykorzystywania znanych form, szczególnie talerzy i malowania na nich swoich rysunków. Później ceramika posłużyła mu do tworzenia najprzeróżniejszych form rzeźbiarskich, uzupełnionych rysunkiem i kolorem. Te innowacje przeplatały się z motywami znanymi już wcześniej. Można zaobserwować nawiązanie do prymitywnej ceramiki iberyjskiej i do ceramiki ludowej (...)"
Cytat z www.picasso.xorg.pl/ceramika.php
A W NASZEJ PRACOWNI MOŻECIE PRZEJRZEĆ ALBUM Z CERAMIKą PICASSA KUPIONY W JEGO MUZEUM W BARCELONIE. ZAPRASZAMY.